ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע אמש (שבת) לשותפותיו החרדיות לקואליציה, כי יקדם את הצעת החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לפיה אברכים יקבלו מלגה ללימודי תורה. זאת בכפוף לנוסחת פשרה, לפיה החוק יחול גם על סטודנטים הלומדים במוסדות חילוניים, בתנאי שיש להם שלושה ילדים והם אינם מחזיקים ברכוש.
כך נפתח הדיווח בנרג'-מעריב סביב הסוגיה שאיימה למוטט את ממשלת נתניהו. אל דאגה, נתניהו לא יאפשר למוטט את ממשלתו בגלל עניין פעוט כמו סחטנות חרדית סטנדרטית.
הבלגאן החל בעקבות פסיקת בג"ץ שקבעה שהחוק אוסר תשלום אבטחת הכנסה לאברכים. למה? אתם מוזמנים לקרוא כאן את ההסבר. עכשיו יש בעיה. איך בכל זאת מעבירים כסף לאנשים שלא עוסקים בשום דרך או אופן בעבודה יצרנית (כיוון שהם נורא עסוקים כל היום בלקרוא דברי קודש) שהם נשואים, ושיש להם שלושה ילדים, ובכל זאת זה לא מפריע להם שלא לעסוק בשום דרך או אופן בעבודה יצרנית כיוון שהם נורא עסוקים כל היום בלקרוא דברי קודש?
הצעת החוק של משה גפני פתרה את הבעיה: לעגן בחוק את זכותם של אותם אברכים לקבל מלגה. על מה בדיוק הם מקבלים מלגה מהמדינה? ובכן חברים, אנחנו חיים במדינה מושחתת, סקטוריאלית וחסרת כל היגיון. נותנים לאנשים מלגה כדי ללמוד תורה אבל לא נותנים לאנשים מלגה שלומדים פילוסופיה, אומנות, פיזיקה, רפואה, ביולוגיה, כלכלה, סוציולוגיה או מתמטיקה. למה? ככה. החברה, באמצעות המנגנון הפוליטי אשר עוסק בחלוקת העוגה, קבעה שלימודי תורה חשובים יותר מכל השאר. ניחא. תורה זה חשוב לאללה.
אבל עכשיו יש בעיה. בעיה חמורה. זו אפליה! אחרי הכל, למה רק אברכים שלומדים במוסדות דת, כאלו שלא עושים שום דבר בחיים שלהם חוץ מלקרוא דברי קודש, נשואים ויש להם שלושה ילדים – למה שרק הם יקבלו "מלגה"? ראש הממשלה נחלץ לעזרה. על פי נוסחת הפשרה שלו, זו עליה סיפרתי בראש הטקסט, החוק יחול גם על סטודנטים הלומדים במוסדות חילוניים בתנאי שגם להם יש שלושה ילדים והם אינם מחזיקים ברכוש.
אנטול פרנס, חתן פרס נובל לספרות לשנת 1921, התעניין מאוד בשאלות של צדק חברתי. בשנה הראשונה ללימודי הסוציולוגיה למדתי על הדרך שבה לעג פרנס לחוקים נוסח זה שמציע נתניהו.
הפשרה שמציע נתניהו היא על פניה פשרה שיוויונית. הנה, גם חרדים וגם חילונים יכולים ליהנות מאותם התנאים. על כך אמר פרנס: "החוק אוסר על כולם, עניים ועשירים כאחד, לישון מתחת לגשר, לקבץ נדבות ולגנוב אוכל". אכן, עובדתית זה נכון. החוק אוסר על כולם לישון מתחת לגשר ולגנוב אוכל – גם על עשירים וגם על עניים – רק שבפועל הוא חל רק על העניים כי העשירים אינם צריכים לישון מתחת לגשר, לקבץ נדבות או לגנוב אוכל.
באותו האופן, זה באמת נורא נחמד שגם חילונים יקבלו את אותו היחס כמו האברכים החרדים, וגם הם יקבלו תמיכה אם הם בעלי משפחות, אין להם גרוש על הנשמה ויש להם שלושה ילדים. בפועל כמעט ואין כאלו חילונים מכיוון שחילונים אינם נוטים להביא שלושה ילדים לעולם אם אין להם גרוש על הנשמה כיוון שהם לא עושים שום דבר כל היום.
אבל מה זה חשוב. העיקר שמבחינה פורמלית יש כאן שוויון.
כתיבת תגובה