1. ביום שישי בשעה 09:30 הועלה לאתר TheMarker טקסט שכתבתי על מערכת ההשכלה הגבוהה. הטקסט זכה לתגובות רבות (עוד על כך בהמשך). במהלך השבת אתר "הארץ" העלה את אותו הטקסט גם לאתר שלו. זה היה הרגע ששמתי לב למשהו שקודם לכן כלל לא הבחנתי בו: למסר של הסדר, הסדר של התגובות.
סדר התגובות באתר TheMarker הוא כזה שתגובות חדשות מופיעות ראשונות בעוד שהתגובות הישנות נדחקות למטה. באתר "הארץ" הסדר הוא בדיוק הפוך, כלומר סדר כרונולוגי הפוך, כמו כאן בגלוב: התגובות הראשונות נמצאות מיד לאחר הטקסט וכל תגובה חדשה מתווספת בתחתית.
הסדר הזה, הלכאורה טכני, מעביר שני מסרים שונים בתכלית למגיבים: המסר של TheMarker הוא מסר של דינמיות. ידע כל מגיב שהתגובה שלו תקבל את 15 שניות התהילה שלו שכן לרגע אחד קצר תגובתו תופיע מיד לאחר הטקסט ולכן קוראים רבים יחשפו אליה. זה מסר שמעודד עוד ועוד תגובות. המסר של אתר "הארץ" הוא מסר אחר לגמרי. הוא מעודד דיון שכן התגובות הראשונות ננעצות במקום וגולשים רבים מגיבים אליהן.
הנה המחשה לכך: התגובה הראשונה לטקסט, שעלה ב-TheMarker ביום שישי בשעה 09:30, נכתבה 25 דקות לאחר מכן ב-09:55. במהלך כל יום שישי נותרה התגובה הזו יתומה. רק כאשר הטקסט עבר לאתר "הארץ" היא זכתה להתייחסות של הגולשים ושמונה תגובות שונות נכתבו בתגובה לאותה תגובה ראשונה. למעשה, כל התגובות הראשונות הפכו בבת אחת למוקד של תגובות נגד.
2. הדבר השני ששמתי לב אליו הוא שאנשים קוראים את מה שהם רוצים לקרוא ולא בהכרח את מה שכתוב. זה כמובן לא חדש, אבל ההמחשה לכך תמיד מרתקת בעיניי. כך לדוגמה, תגובות רבות מחו בתוקף על דברים שלא כתבתי. למשל, לא כתבתי שהבעיה של מערכת ההשכלה הגבוהה היא דור ה-Y, לא כתבתי שהסטודנטים מחורבנים ושהם אשמים במצב מערכת ההשכלה הגבוהה, לא טענתי שהבינתחומי הוא מוסד רע, לא טענתי שהבינתחומי הוא המוסד היחיד שנותן הקלות וכן הלאה וכן הלאה. למעשה, הטקסט שלי ארוך יחסית (ולא הסכמתי לקצר אותו) כיוון שהיה לי חשוב להבהיר את מה שכתבתי, לפתח את הרעיונות השונים ולהדגים אותם אבל בסוף, מסתבר, זה לא תמיד משנה.
בהקשר הזה ראוי לחשוב גם על הקלות הבלתי נסבלת של מניפולציית הכותרת. הכותרת שאני נתתי לטקסט שלי היא "הבעיה של מערכת ההשכלה הגבוהה". בסופו של דבר בזה הטקסט עוסק. אבל מי שנתן את הכותרת באתר TheMarker, בחר בכותרת מעט שונה: "הבינתחומי הוא רק סימפטום ולא הבעיה של מערכת ההשכלה הגבוהה". לכאורה לא מדובר בהבדל גדול – אבל בפועל שתילת המילה "בינתחומי" בכותרת, צבעה את הטקסט כולו כמי שעוסק בבינתחומי ולכן בתגובות משתולל מאבק בין תומכי הבינתחומי למתנגדיו.
3. בסוף, לפחות בעיניי, מדובר בדיון ראוי שנמצא רק בראשיתו. בטקסט הזה כמעט ולא כתבתי על מה קורה בתואר השני, בעיקר באוניברסיטאות, וזה כשלעצמו מצדיק טקסט נוסף אבל מי שצריך לכתוב אותו הוא איש סגל שעובד באוניברסיטה ולא אני.
כתיבת תגובה