שלוש תחנות רדיו שונות התקשרו אליי שלשום ואתמול וביררו האם באחת התוכניות שלהן יוכלו לדבר איתי על "אייפון חמש". לכל השלוש נתתי את אותה התשובה: "ראשית, אני לא כתב טכנולוגיה ולכן לא עוסק בהשקות של מוצרים – זה לא מעניין אותי. שנית, אני לא מבין למה אתם עושים אייטם על האייפון חמש". במקרה אחד אפילו הצלחתי לשכנע את תחנת הרדיו לבטל את האייטם כולו לאחר שתהיתי בקול רם מדוע דחוף לה לעבוד עבור "אפל". אנחנו יודעים איך זה נגמר. "אפל" לא השיקה את "אייפון חמש". היא השיקה שדרוג די סטנדרטי לאייפון ארבע.
המערכת האקולוגית סביב "אפל" היא לא פחות ממרתקת. כך היא עובדת (אם היה לי כוח הייתי מעצב תרשים זרימה – אבל אין לי):
1. לפני השקת מכשיר כלשהו שורה של אתרי אינטרנט ומומחים ל"אפל" מספקים "סקופים" שבהם הם מדווחים על מידע פנימי, שמועות מבוססות, מקורות יודעי דבר ואפילו תמונות שצולמו בהיחבא אשר מצביעים על "עובדות" לפיהן המכשיר החדש יהיה בעל תכונות כאלו וכאלו. חלק עצום מה"דיווחים העיתונאיים" האלו מתגלים אחר כך כמוגזמים, שגויים, חסרי תשתית ולעתים סתם מומצאים.
2. אתרי האינטרנט של אמצעי התקשורת המסורתיים ו/או אמצעי התקשורת המסורתיים עצמם (עיתונים, רדיו וטלוויזיה) מדווחים בהרחבה על "הדיווחים". מדוע? או בגלל שהעורכים הטכנולוגיים באותן מערכות תקשורתיות הם Apple fan boys או בגלל שאין באותן מערכות תקשורתיות עורכי טכנולוגיה בכלל ומי שבכל זאת אחראי על התחום בור לחלוטין אבל יודע דבר אחד: האייפון הזה, זה משהו-משהו. התוצאה: כל סיפור שקשור באייפון זוכה להבלטה.
3. לפני ההשקה אמצעי התקשורת ואתרי האינטרנט מסכמים את הדיווחים, מכריזים הכרזות, עושים בילד-אפ לאירוע, סופרים לאחור ומכריזים "אנחנו נעקוב בזמן אמת אחר השקת האייפון חמש! הישארו איתנו!".
4. אייפון חמש לא מושק. מושק ארבע אס, שלוש זיבי או שתיים במחיר אחד. אמצעי התקשורת מדווחים על "אכזבה קשה", "תגובות קשות", "כעס ותדהמה" שהם כולם פבריקציה של אותה תקשורת שדיווחה באותו טון מתלהם ובלתי מבוסס על "ציפייה".
5. מתחילה הספירה לאחור לקראת השקת המוצר הבא.
אם זה לא היה כל כך עצוב, כל כך ירוד, כל כך אנטי-עיתונות זה היה ממש משעשע. החלק העצוב באמת הוא שהדיווחים האלו מצליחים לגרום לכמה אנשים להרגיש שהם אשכרה מחכים להשקה של טלפון סלולרי, שהם אשכרה "מתרגשים" (כמו שקראתי כמה אנשים אתמול בפייסבוק: "אני מתרגש לקראת השקת האייפון חמש"), שזה אשכרה אירוע חשוב להם באופן אישי כאשר תאגיד אמריקאי, שבאופן קבוע משתין בקשת על הצרכן הישראלי, ישיק טלפון סלולרי שבו במקום מצלמה 3 מגה-פיקסל תהיה כעת מצלמה 4 מגה-פיקסל.
עצוב.
כתיבת תגובה