על הסדרה "מסודרים" אני מקווה לכתוב כמה דברים במהלך הימים הקרובים, אבל בינתיים שלחה אתי פוסט אורח העוסק בקשר המאוד "מיוחד", שלא לומר מעורר בחילה, בין סדרת הטלוויזיה לעיתון הכלכלי "דה-מרקר". הנה הטקסט לפניכם:
לפני כמעט חצי שנה, רגע לפני "הגמר הגדול" של "האח הגדול", זכו גולשי דה מרקר ל"מבט חטוף וגלובלי לאח הגדול ברחבי העולם" – מין סקירה תרבותית של הגרסאות השונות של התוכנית. איך זה אצל הברזילאים, מה קורה בגרמניה וכן הלאה. הסקירה הופיעה במדור הטורים והדעות הרגיל של האתר ורק בסוף הטקסט הסתבר ש"הכותבת היא מנהלת הידע של קשת" – בדיוק האדם המתאים לכתוב סקירה על התוכנית ובדיוק הזמן המתאים לכתוב אותה.
מה שהיה אז טפטוף הפך בימים האחרונים למבול: אי אפשר להיכנס לדה מרקר בלי להיתקל ב"מסודרים". ראיון וידיאו מיוחד שניהל – בשני חלקים – איתן אבריאל, עורך ומייסד האתר זכה להבלטה. כדי שלא יפספסו את האירוע, נשלחה הודעת דוא"ל לגולשי דה-מרקר עם קישור לראיון, ממש כמו ששולחים סיכום של חדשות היום או מבזק על אירוע מיוחד במהלך היום.
בנוסף דאגו להשאיר בחלק של "חדשות מתפרצות" קישור אל הראיון, כאילו מדובר בהודעת בורסה בהולה או עדכון על מגמות המסחר. כחצי שעה לאחר נפילת קסאם בשדרות עדיין לא היה באתר זכר לאירוע, גם לא בחדשות המתפרצות, אבל הקישור לראיון עם "מסודרים" עדיין הופיע בין המבזקים, כמובן.
מי שבכל זאת הצליח לפספס את הראיון בווידיאו קיבל תקציר כתוב שלו. כדי להגדיל את הבלבול בין התוכן החדשותי האמיתי לבין הראיון האמיתי עם הדמויות הפיקטיביות, לאחר שידור הסדרה שולבו נתוני הרייטינג שלה בתוך אותו תקציר. התקציר הזה גם הפך ל"סיפור היום" במדור מדיה ופרסום באתר. בעמודת ה"דעות וניתוחים" של אותו מדור מופיעים עוד שני טורים שעוסקים בסדרה.
כל האזכורים האלה הופיעו כחלק רגיל לחלוטין של האתר – לא הייתה מסגרת של מדור שיווקי או פרסומי ובשום מקום לא הוזכר שזה לא באמת סמנכ"ל בסוני העולמית שמתראיין, אלא דמות פיקטיבית מסדרה. במקביל פורסם ראיון עם מייסדי הרשת החברתית "מקושרים" וכותרת הגג הייתה – איך לא? – "מסודרים". בראיון עצמו הוסבר שהייתה עליהם כתבה ב"אולפן שישי" ושם השוו אותם לכוכבי "מסודרים".
בשלב הזה חייבת לעלות שאלת הביצה והתרנגולת: האם הכותרת בדה מרקר היא בגלל הכתבה ב"אולפן שישי" או בגלל שיתוף הפעולה עם קשת? האם ההשוואה ב"אולפן שישי" הייתה בגלל העונה הקודמת או לקראת העונה הבאה? איפה נגמר הקטע החדשותי ומתחיל השיווק? למי אכפת. קשת ודה-מרקר מגרדים זו בגבה של זה, הזכיינית מקדמת את הסדרה החדשה, האתר מקדם את עצמו וכולם מרוצים.
לא יצא לי לראות את הגרסה המודפסת של דה-מרקר, אבל אני רוצה להאמין שבעיתון זה לא היה קורה. שלא הוקדש עמוד או חצי עמוד לראיון עם "תומר לוי" מ"קבוצת TML" ו"גיא פוגל" שהוא "סמנכ"ל בסוני העולמית". באינטרנט? בכיף, למה לא, חפיף. נריץ קצת צחוקים, נפרסם את הראיון כאילו הוא רציני, אפילו נשלח מייל למנויים לאתר – הרי כולם מכירים ואוהבים את הסדרה, יקבלו את זה בהבנה.
הפרדה בין תוכן חדשותי לבין קידום סדרה של קשת? אין כזה דבר בעצם. אחרי הכל "רוצים גם אתם להיות מסודרים? עשו מנוי על דה-מרקר".
עדכון: כתבתי בראש הפוסט שבקרוב אכתוב משהו על הסדרה עצמה אבל נראה ששחר מ"תודעה כוזבת" עשה את העבודה הרבה יותר טוב ממה שחשבתי שאוכל לעשות בעצמי. עשו לעצמכם טובה, וקראו את הפוסט שלו.
כתיבת תגובה