קראתי הבוקר בסקירה (המוצלחת על פי רוב) של יוסי גורביץ ב"כלכליסט" שכריס אנדרסון, הוגה רעיון ה"זנב הארוך", חוזר בו מכמה מקביעותיו הדרמטיות אותן הרביץ במרץ ובאמונה של מטיף דתי. אני מודה שלא היתה לי סבלנות לקרוא את כל הטקסט של אנדרסון אבל השורה התחתונה שלו ברורה: "קשה לעשות כסף בזנב". יו דונט סיי.
"הזנב הארוך" הוא אחת הדוגמאות הכי טובות שאני מכיר לקונספט של Meme. "הזנב הארוך" פעפע לתוך השיח המקוון ומשם היישר לתוך אינספור שדות אחרים כולם התלבשו עליו בשמחה, הסבירו כיצד ניתן לעשות כסף גם מהזנב. בשנים האחרונות קראתי אינספור מאמרים מלומדים, גם פה בישראל, של כותבים מלומדים, שהסבירו מדוע אנדרסון הוא גאון. אנדרסון, אגב, הוא גאון, אבל לא מהסיבה הזו.
יותר מכל "הזנב הארוך" הזכיר לי קונספט אחר שפרח בסוף שנות ה-90: "הכלכלה החדשה". הסיבה לכך היא שבגדול, הרעיון הוא אותו רעיון: מאפיין בסיסי בכלכלת האינטרנט שובר את חוקי הכלכלה המסורתית ולכן דברים שעבדו עד כה בדרך מסוימת ישתנו באופן דרמטי. אחרי התפוצצות בועת הדוט.קום התחוור לכל נביאי הכלכלה החדשה שעם כל הכבוד לאינטרנט, ויש כבוד, כלכלה מבוססת על שורה תחתונה: רווחים ומי שאין לו אותם, יכול ללכת (ואף הלך) לעזאזל.
יש משהו קסום ב"זנב הארוך". הוא קובע שכל אחד יכול. למעשה, לא רק שכל אחד יכול, זה בילט-אין בתוך חוקי כלכלת האינטרנט שגם הקטנים יכולים להרוויח – לא סתם להרוויח, להרוויח הרבה. תוך זמן קצר הפך הספר של אנדרסון לתנ"ך של אלו המסבירים מדוע כדאי, חשוב ומומלץ להיכנס לנישות, מדוע נישות יכולות להיות רווחיות מאוד ומדוע מודל הפרסום שרבים כל כך נסמכו עליו יכול לעבוד בשביל כו-לם.
זה לא שהתיאוריה של אנדרסון שגויה מהיסוד, היא פשוט אוטופיסטית באופן קיצוני. המציאות היא שלהיות בזנב זה שביזות – מכל הבחינות. המציאות היא שיש רק חברה אחת בעולם שממש הצליחה לעשות כסף, הרבה כסף, ממודל הפרסום וקוראים לה "גוגל" והיא ממש לא בזנב. המציאות היא שכניסה לנישה היא בדרך כלל מתכון לכישלון אלא אם כן הנישה ממציאה שוק חדש בעל פוטנציאל כלכלי-שיווקי אדיר (ראו מקרה ICQ או אתהצינור) או שהיא כל כך קטנה שאתה נמצא בה לבדך, כלומר אתה הראש של משהו.
נכון, יש דרך לעשות כסף מהזנב באמצעות כלים מתוחכמים שנולדו בעידן האינטרנט (כמו ההמלצות הגאוניות של אמזון), יש דרך להרוויח כמה לירות מ"אד-סנס" של גוגל, אבל מי שחושב שאם הוא רק ישים כמה מודעות של גוגל בבלוג הוא יצליח לסגור את האוברדרפט – אחרי הכל הוא בלוג קטן, והזנב ארוך, וזנב זה יופי – מוטב שיתעורר. אפילו אנדרסון הקיץ.
כתיבת תגובה