אני מודה. קשה לי להתאפק. כשאני רואה טקסטים מרגיזים קשה לי להתאפק. מודה. ב-24 השעות האחרונות הוציאו אותי מהכלים שלושה טקסטים כאלו ואתם תאלצו לסבול את הקיטורים שלי. אני יודע, הבטחתי לכם שקט, אבל חברים, המצב קשה (זה יהיה ארוך):
1. פז וייסמן מפרסם הבוקר טקסט מופתי תחת השם "עשר המכות של עולם המחשבים". הכתבה, שמרוחה על פני עמוד שלם, נפתחת כך:
שימוש במחשב, שכבר נהפך למצרך הכרחי לכל עיסוק שנבחר בחיים, דורש מערכות הפעלה ותוכנות שצריכות להיות בעלות משך חיים ארוך, אמינות ויעילות. סיכמנו כאן את עשר המכות של עולם התוכנה והגאדג'טים שהחברות הגדולות הפילו עלינו השנה ושעיצבנו אותנו במיוחד. הנה הן לפניכם:
הקשר בין הפתיח הזה לכתבה מקרי לחלוטין.
הנה מכה מספר 1 שוייסמן בחר לציין:
לא מעט אנשים עדיין עובדים על מערכת ההפעלה הקודמת, XP. הבעיה היא שבמערכת הפעלה זו קיים באג מעצבן במיוחד: כאשר אתם יוצרים קובץ בשולחן העבודה, נותנים לו שם בעברית ואז מתחרטים ורוצים לשנות את השם, החץ הימני יזיז את הסמן שמאלה והחץ השמאלי יזיז את הסמן ימינה.
מכל המכות שיש בחלונות XP (ויש), זו ה-מכה? זה הדבר החשוב? שכאשר יוצרים קובץ בשולחן העבודה נותנים לו שם בעברית ואז מתחרטים (הו!) ורוצים לשנות את השם, אז החץ הימני (הו!!!) יזיז את הסמן שמאלה והחץ השמאלי יזיז את הסמן ימינה? you gotta be kidding me man!
מכה מספר 3:
למרות כל ההצהרות של מיקרוסופט כי ויסטה מאובטחת ובטיחותית יותר מחלונות XP, דבר אחד לא השתנה – רמת האבטחה הקלוקלת שלה. התוצאה: רוב האנשים שמקבלים מחשב חדש עם ויסטה עדיין נאלצים להתקין אנטי-וירוס ותוכנה נגד תוכנות ריגול שעוקבות אחרי הרגלי הגלישה שלכם במחשב, שכן התוכנה המובנית של מיקרוסופט, Windows Defender, אינה מספקת. האמת היא שרמת האבטחה של מיקרוסופט מעצבנת אותנו בכל שנה מחדש.
העלגות כאן ממש מרשימה. זו גם מערכת הפעלה "מאובטחת" וגם "בטיחותית" (היא מגיעה עם מגיני ברכיים!). שנית, דרך הסקת המסקנות של וייסמן פשוט מופלאה: אנשים נאלצים להתקין אנטי-וירוס ולכן "רמת האבטחה קלוקלת". יקירי, אנשים נאלצים להתקין אנטי-וירוס כי אם מיקרוסופט היתה משלבת בויסטה אנטי-וירוס היו אוכלים לה את הראש (רשויות הרגולציה לדוגמה?) על זה שהיא מנצלת את כוחה המונופוליסטי כדי להשתלט על שוק האנטי-וירוסים. שלא לדבר על כך שהיתרון הבולט והכמעט יחיד של ויסטה היא אכן רמת האבטחה המשופרת בה. אז דווקא זו מכה, דווקא זו?! ג'יזס פאקינג קרייסט!
מכה מספר 8:
מקשים מיותרים – לא ממש מעצבן, ובכל זאת, סתם מוזר. האם תמהתם אי פעם אם יש שימוש לכל אחד מהמקשים במקלדת שלכם? קחו לדוגמה את מקש Scroll Lock או Pause. אדם ממוצע לא יעשה בהם כמעט שום שימוש, ולמעשה הם לא יותר מזכר לפונקציה שהיתה קיימת במערכות הפעלה ישנות.
זו מכה מהשנה האחרונה? מהשנה האחרונה? WTF??
מכה מספר 9:
רשתות אלחוטיות ציבוריות – התקנתם רשת אלחוטית ביתית? מזל טוב. סביר להניח ששכחתם לאבטח אותה באמצעות סיסמה פשוטה. התוצאה: מהירות הגלישה שלכם תדעך מכיוון שמישהו אחר "רוכב" לכם על הפס הרחב. מילא שאנשים פרטיים גולשים על חשבון השכנים העשירים שלהם, אבל כשעסק עושה את זה, זו תעודת עניות. נכנסתם לבית קפה מסוים וראיתם שלט המבטיח רשת אלחוטית ציבורית? כבר יצא לנו לגלות שבתי קפה לעתים נשענים על רשתות אינטרנט אחרות. בעלי בתי קפה יכולים להשקיע ברשת אלחוטית משלהם. זה לא יקר וזו הוצאה מוכרת במס.
אה?? "מילא אנשים פרטיים גולשים על חשבון השכנים העשירים שלהם". עשירים?! לשים WiFi בבית זה סמל סטטוס? מה נסגר? שנית, מה פה בדיוק הקשר לשנה האחרונה? ולבסוף, איזו "מכה" זו חוץ ממכת חוסר תשומת הלב של המשתמשים? איך זה קשור למכות ש"החברות הגדולות הפילו עלינו"? (העובדה שוייסמן בוחר לדבר בלשון רבים, היא כבר סוגיה נפרדת).
ולבסוף, מכה 10:
Bug Report – לסיום, אולי הבאג הכי מעצבן שיש באקספלורר בגרסת 6.0 הפופולרי. המחשב נתקע? עכשיו מופיע חלון ה-Bug Report, אלא שהוא סוגר לנו את הדפדפן בדיוק באמצע הקריאה או העבודה. ההמלצה שלנו – עברו לפיירפוקס
מה דעתך על להמליץ על תוסף שמספק סוג של פתרון לבעיה? לאאאא, עדיף להיראות מגניב.
פגשתי את וייסמן בטק-אד והוא עושה רושם של אחלה בחור נחמד ובאמת שאין לי שום כוונה להעליב אותו אבל עם כל הכבוד, זו לא כתיבה רצינית. זו חלטורה (מטעמי מקום ולחץ דם, לא התייחסתי לשאר המכות).
2. "גלובס" פרסמו אתמול בעמודים 2-3 של העיתון תוצאות סקר שנערך בקרב 500 מועמדים לעבודות בהייטק. הסקר, נכתב ב"גלובס", בדק את תשובתם לשאלה הבאה: "ללא קשר לתחום העיסוק שלך, מיהי לדעתך החברה האטרקטיבית ביותר לעבוד בה"? עוד נכתב בהסבר "המועמדים לא התבקשו לציין את הסיבה להעדפה של חברה זו או אחרת".
ומה הן התוצאות? גוגל במקום הראשון, אינטל במקום השלישי, חברת חשמל במקום החמישי. כעת בואו נראה את התמונות שעורכי הידיעה החליטו לצרף לה. ראשונה אינטל:
אוקיי. מעניין. הנה שתי התמונות האחרות, חברת חשמל מימין, גוגל משמאל:
האם גיליתם מכנה משותף? בואו אגלה לכם. באינטל עובדים. גם בחברת החשמל עובדים. בגוגל שותים קפה בקפיטריה. באמת נו-רא מעניין למה מועמדים שלא צריכים להסביר למה הם מעדיפים לעבוד בחברה מסוימת, מעדיפים לעבוד דווקא בגוגל. זה פשוט היצטרפות מקרים מאממת!
אני האחרון שאטען שהתקשורת היא האחראית הבלעדית לעיצוב דעת הקהל אבל המקרה של גוגל כל כך זועק שזה לא להאמין. בכל פעם שכותבים על גוגל תמיד התמונה היא של עובדים בחברה שמשחקים בפלייסטיישן, טניס, כדורגל, שוחים, מסתפרים, עושים כביסה – החבר'ה האלו אף פעם לא עובדים! לאחר מכן עושים סקר ושואלים איפה אתה רוצה לעבוד: סורפרייז! גוגל במקום הראשון!
3. לפני כמה שבועות נפגשתי עם מנכ"ל של אחת מחברות האינטרנט הגדולות בישראל. הוא אמר שבכל הקשור לדיווחים על תוצאות סקרי TIM, הטוש וגלובס פשוט עוברים כל גבול בדרך שבה הם מציגים את התוצאות. הוא צודק לגמרי. בכותרת המשנה בידיעה במרקר לדוגמה, נכתב: "השינוי הגדול ביותר נרשם בחשיפה לאתר TheMarker, עם גידול של 16% במארס". ללא ספק הפרט הכי חשוב בידיעה. ואם זה לא מספיק, הם צירפו טבלה!
כמו שניתן לראות רק שורה אחת ממורקרת בטבלה. המקום ה-17. הסיבה פשוטה: מן המפורסמות הוא שבכל טבלה, המקום ה-17 הוא המקום החשוב ביותר. הוא נמצא במקום אסטרטגי לקראת סוף העשירייה השניה אבל הוא אינדקטיבי בנוגע למצברוח הכולל בשוק. כן. לכן, החליטו למרקר אותו. עניין מקצועי, אתם לא תבינו.
זה בסדר; "גלובס" התעלו על המרקר.
וכך נכתב בכותרת המשנה של הידיעה: "אתר "גלובס" הוא האתר הכלכלי היחיד המדורג בעשירייה הראשונה בטבלת שיעורי החשיפה במקומות העבודה". אתם הבנתם את זה? העובדה ש"גלובס" נמצא במקום ה-19 ברשימה הכללית, זה פחות חשוב. גם העובדה ש"גלובס" הוא היחיד המדורג בעשירייה הראשונה אבל הוא ממוקם במקום העשירי (!) גם זה לא נורא משנה (המרקר אגב, במקום ה-13). מה שחשוב הוא שנמצאה הנקודה הגלובסית הכל-כך רלוונטית לקוראים שהדבר היחיד הדומה לה הוא כותרת שתדווח כי "גלובס נמצא כאתר הכלכלי הנקרא ביותר בקרב נשים בתולות בגילאים 34-45 המתגוררות עם כלב בצפון קריית אונו".
חג שמח.
כתיבת תגובה