אתמול פרסמתי טקסט של סיני גז אודות תפקידה של פייסבוק באירועים בעולם הערבי. איציק פישר ביקש להגיב על הטקסט הזה בטקסט אורח משלו שמזכיר את תרומתה של הטכנולוגיה למהפיכות קודמות. הנה הטקסט לפניכם.
***
מאוד קל לזלזל בפייסבוק. להסביר שתופעות גאו-פוליטית עמוקות הן שגרמו להפיכות, ולא תוכנת המחשב שהאחיין שלי משתמש פעיל בה הובילה למהפך, לומר שמי שמאמין שלמנהלי גוגל, פייסבוק או טוויטר היה קשר להפגנות הולך שולל אחרי מסעות יחסי ציבור ממוקדים ובאופן כללי לא מבין שום דבר על המורכבות של העולם. קל גם לצחוק על כותרות העיתונים, שכל סיפור הקשור בקשר עקיף לאתר המדיה החברתית אוטומטית זוכה בכותרת מתאימה ומובלטת.
ראשית, אני מסכים שהאינטרנט הוא לא זה שהביא להפגנות הסוערות. הרודנים, השחיתות והרצון לחופש הם שהניעו את ההמונים לצאת לרחובות, להפגין ואף לתפוס נשק. אסור להתעלם גם משבטים, תנועות דתיות, ארגונים והשפעות של גופים חיצוניים שתרמו ליצירת הרצון לשינוי. אבל אסור להתעלם מהטכנולוגיה.
קודם כל בכלל לא מדובר בפייסבוק. לא בטוויטר ואפילו לא בגוגל. מדובר באינטרנט. "המדיה החברתית" היא לא רעיון חדש כלל – עוד לפני שלטון ה-WWW אחד השימושים העיקריים של האינטרנט היו קבוצות הדיון, שקישרו אנשים על-ידי הרשת ברחבי העולם. מאוחר יותר היו גם שירותי ה-IRC, הפורומים באתרים השונים, ה-ICQ והצ'אטים. כל אחד פרח בתקופתו וענה על הצורך האנושי הבסיסי לתקשר אחד עם השני. כשצוקרברג הגיע עם פייסבוק הוא רק פישט את כל זה. מערכת שיתוף תמונות נוחה, הוספת אפליקציות, אפשרויות פתיחת קבוצות וההכרח להירשם בשם האמיתי (דבר שהיה בבחינת אבסורד באותם ימים, בהם האנונימיות שלטה ברשת והסגרת השם הפרטי והכתובת נחשבה כמו הסגרת פרטי חשבון הבנק) – כל אלו הפכו את פייסבוק למפלצת שהיא כיום.
אם כן, הטכנולוגיה היא האינטרנט. כותרות העיתונים, שאוהבות ליצור פחד מהטכנולוגיה (אבל מתחתיהן יש בקשה להיכנס לעמוד הפייסבוק של אתר החדשות עצמו) עושות מטעמים מכל מה שקשור אליה. זוכרים את רצח הנער אופיר רחום שפותה ע"י נערה פלסטינית ב-ICQ? זוכרים את הכותרות של אותה תקופה? זוכרים את הכתבות שנעשו על פדופילים באתרי הצ'אט? מלבד תעודת עניות נוספת לעיתון, אין שום דבר חדש בכותרת "רצח את אשתו בגלל פייסבוק" אלא פשוט חיפוש של כותרת עסיסית וצהובה משולבת עם הרצון לעורר פחד מטכנולוגיה.
בחזרה לרחובות תוניס, קהיר ובנגאזי. אכן, להאמין שהמשטרים בתוניסיה ובמצרים נפלו בגלל הרשת זה בבחינת עוול טכנולוגי ותרבותי, אבל אי אפשר להתעלם מהשפעת הטכנולוגיה. ההבנה שאתה כמפגין לא לבד אלא שעוד רבים חושבים כמוך ומוכנים לצאת ולבצע שינוי, עזרה בהנעת גלגלי המהפכה. הקלות בה התארגנה מסה כל כך גדולה של אנשים שקבעה יום אחד לתחילת ההפגנות, היא השמן שעזר לסובב את הגלגלים. התמיכה הגדולה של אנשים מהעולם, שגדלה על-ידי היכולת לשדר ולהסביר את התמונה מבפנים, והיכולת להעביר עדויות על המתרחש בשאר חלקי הארץ, נתנו דחיפה משמעותית למהפכה משזו החלה. ברור שלא מנכ"לי גוגל, פייסבוק או טוויטר התחילו את המהלך וברור שגם מיליוני "לייקים" לא יפילו אף אבן באף חומה- אני לא חושב שיש מישהו שבאמת מאמין בזה. אבל טכנולוגיה תורמת רבות לשינויים ומהפכות לקרות – וגם בזה אין שום דבר חדש.
ב-1517 כתב מרטין לותר את 95 התזות שלו נגד האמונה הקתולית המקובלת, כתבים שגרמו להפיכות בכל אירופה והובילו להשפעות מרחיקות לכת על תפיסת העולם, על החברה והתרבות, השפעות שהתחילו את המעבר לעת החדשה ולמודרניזציה. אם היה מרטין לותר חי כיום בוודאי היה מפרסם את התזות בפורום של אתר האינטרנט של כנסיית וויטנברג או אולי פותח קבוצת דיון ייעודית בדף הפייסבוק שלה. מאחר והכלים הללו לא עמדו לרשותו מסמר את המאמר, על פי המיתוס, לדלתה של הכנסייה. המצאת מכבש הדפוס (שהמציא יוהן גוטנברג כ-70 שנה קודם לכן, שנה-שנתיים קודם במונחי חידושים טכנולוגיים של היום), הפכה ספרים מאביזרים יקרי מציאות לכלי לשיתוף ידע בין המוני אנשים והובילה להפצת התזות ברחבי גרמניה ואירופה. בסוף, היא שינתה את ההיסטוריה.
הדפוס לא גרם לרפורמציה הפרוטסטנטית. מה שגרם לכך הוא שינויים כלכלים, פוליטיים ורעיוניים עמוקים שהתרחשו באותה תקופה. אך כמו שלא נוכל להתעלם מתרומתו של הדפוס להפצה של הנצרות הפרוטסטנטית ולתהליכי המודרניזציה אסור לנו להתעלם מהכוח שנותנת הרשת ליחיד (ולמיליונים) ומתרומתה לשינויים והמהפכות שקורות סביבנו.
בואו לא נזלזל כל כך מהר בפייסבוק.
כתיבת תגובה